ΠΑΡΑΝΟΙΚΟΣ ΠΟΛΥΓΑΜΙΚΟΣ ΙΔΙΟΦΥΗΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ

 

Υπέγραψε αριστουργήματα, τόσο στο σινεμά, όσο και παραστάσεις στο θέατρο. Στις ταινίες, άλλωστε, κυριαρχούσε η θεατρικότητα, κινηματογραφική προσέγγιση με ύφος θεατρικό. Ταινίες που φώτιζαν τα σκοτάδια της ανθρώπινης ψυχής. Έχει τη σημασία του ποιος είναι ο άνθρωπος, ο Σουηδός Ίγκμαρ Μπέργκμαν. Όσο τον πλησιάζεις, όσο τον γνωρίζεις τόσο τρομάζεις για τις σκέψεις του, για τις πράξεις του. Και δίνεις μία περισσότερο ερμηνευτική εξήγηση του ενιαίου έργου του.

Μέγας δημιουργός ο Μπέργκμαν, καμία σχέση με χολυγουντιανό σκηνοθέτη, που θα κάνει και γκαγκστερική και αισθηματική και πολιτική και τραγική και κωμική και ό,τι θες ταινία.

Λέμε “ενιαίο έργο” την κινηματογραφική παραγωγή του Μπέργκμαν διότι στην πραγματικότητα κάθε του ταινία είναι κομμάτι μιας συνολικής δουλειάς. Η Έβδομη Σφραγίδα, Η Πηγή των Παρθένων, Η Σιωπή, Κραυγές και Ψίθυροι, Φθινοπωρινή Σονάτα, Φάνυ και Αλέξανδρος, το κύκνειο άσμα του το 1982. Γεννήθηκε το 1918, σα σήμερα 14 Ιουλίου, και πέθανε στα 89 του χρόνια στις 30 Ιουλίου 2007.

Κανείς δεν γνωρίζει, ίσως και ο ίδιος, πόσα παιδιά έκανε με τις πέντε, κι όχι μονάχα μ' αυτές, γυναίκες που παντρεύτηκε. Δεν υπήρχε πρωταγωνίστρια σε ταινία του ή σε παράστασή του που να μην την πήδηξε. Κι όλες έχουν να λένε για τον απαίσιο χαρακτήρα του.

Ιδιοφυής. Τερατολόγος. Μοναδικός καλλιτέχνης. Προσωπικότητα διαταραγμένη ψυχικά, πνευματικά. Με μίσος και περιφρόνηση προς όλους. Εννιά φορές προτάθηκε για το Όσκαρ, δεν το πήρε ποτέ. Στα τέτοια του.

Διαβάστε ακόμα:

Πολύ μπροστά από την εποχή του