MAN RAY: ΜΕΓΑΛΗ ΜΟΡΦΗ ΣΤΟΝ ΣΟΥΡΕΑΛΙΣΜΟ

 

Υπήρξε ο καλλιτέχνης που τη δεκαετία του 1920 χρησιμοποίησε τον ηλεκτρισμό ως αφετηρία της καλλιτεχνικής του έμπνευσης. Ο Man Ray, ηγετική φυσιογνωμία στην εικονογραφία του σουρεαλισμού, ήταν εκείνος που ξάφνιασε με τους νεωτερισμούς στις φωτογραφίες του. Πρωτοπόρος.

Αρχικά έγινε γνωστός για τις λεγόμενες rayographies, δηλαδή, φωτογραφίες που παράγονται τοποθετώντας αντικείμενα πάνω σε μια φωτοευαίσθητη επιφάνεια και στη συνέχεια με έκθεσή τους σε φως. Και ύστερα ήρθαν στη ζωή του οι γυναίκες. Η συγγραφέας Γερτρούδη Στάιν, η συλλέκτρια Πέγκι Γκούγκενχαϊμ, η ηγερία των μποέμ του Παρισιού Κικί ντε Μονπαρνάς, η ερωμένη του και φωτογράφος Λι Μίλερ, η μεγάλη πρωταγωνίστρια της γαλλικής μόδας Κοκό Σανέλ, οι σταρ της μεγάλης οθόνης Άβα Γκάρντνερ και Κατρίν Ντενέβ.

Ο Μαν Ραίη (Man Ray), ήταν Αμερικανός καλλιτέχνης, γνωστός κυρίως για το φωτογραφικό του έργο και την ανάμιξή του στα κινήματα του ντανταϊσμού και του υπερρεαλισμού. Το πραγματικό του όνομα ήταν Emmanuel Rudzitsky και γεννήθηκε στη Φιλαδέλφεια της Πενσυλβανίας το 1890, ενώ μεγάλωσε στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης. Την διετία 1910-1911 παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής αφού προηγουμένως είχε αρνηθεί μια υποτροφία για σπουδές στην αρχιτεκτονική. Το 1915 πραγματοποίησε την πρώτη του ατομική έκθεση ζωγραφικής στη Νέα Υόρκη, γεγονός που αποτελεί επίσης την αφορμή ώστε να ασχοληθεί με τη φωτογραφία. Από εκείνη τη στιγμή, αφοσιώθηκε στο φωτογραφικό μέσο και οι πρώτες σημαντικές φωτογραφίες του παρουσιάστηκαν το 1918. Παράλληλα, μαζί με τον Μαρσέλ Ντυσάν, συμμετείχαν στην οργάνωση ενός ντανταϊστικού ρεύματος στην Αμερική, την ίδια εποχή που ο ντανταϊσμός σημείωνε άνθιση στην Ευρώπη. Ακολουθεί η έκδοση ενός μοναδικού τεύχους της επιθεώρησης New York Dada το 1920, ωστόσο ο ίδιος ο Man Ray αντιλαμβάνεται πως το ρεύμα του ντανταϊσμού δεν είναι εφικτό να αναπτυχθεί στην Αμερική.

Διαβάστε τη συνέχεια, δείτε και διάσημες φωτογραφίες του στο nikosonline.gr