ΗΧΟΣ ΚΑΙ ΦΩΣ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Νόμπελ Φυσικής το 1971 ο εφευρέτης της ολογραφίας. Τι είναι αυτή πάλι; Στενογραφία ξέρουμε τι είναι, και δακτυλογραφία, ολογραφία ότι τα γράφεις όλα; Όχι, βέβαια.
Μην ανοίξουμε το κουτάκι με τα ακατανόητα, ακόμα και για επιστήμονες. Με την ευκαιρία ότι σα σήμερα 8 Φεβρουαρίου το 1979, πέθανε ο Ούγγρος Ντένις Γκάμπορ σημειώνουμε ότι σ' όλες τις εποχές κυκλοφορούν άτομα που την πέφτουν στα δύσκολα. Αδιάφορο, αν γνωρίζουν πως όσο σπουδαίο κι αν είναι αυτό που θα βρουν, η ζωή ίσως δεν θα τους βγάλει στη σέντρα. Δεν θα τους κάνει φίρμα. Τέτοια κίνητρα δεν έχει η τρέλα του επιστήμονα, τπυ ερευνητή.
Ο Γκάμπορ σπούδασε στην Γερμανία και εργάστηκε στη Siemens. Επειδή, όμως, ήταν Εβραίος με την άνοδο του Χίτλερ το 1933 την κοπάνησε στην Αγγλία και πολιτογραφήθηκε Βρετανός. Και προέκυψε η διαφωνία του με τον Έλληνα, αυτόν πολιτογραφημένο Γάλλο, Ιάνι Ξενάκη, παγκοσμίως γνωστό μουσικοσυνθέτη. Πού κολλάνε αυτοί οι δυο;
Μια κουβέντα και πολύ στο απ' έξω για την ολογραφία, για το ολόγραμμα μετάδοσης και το ολόγραμμα αντανάκλασης. Ο λόγος για το φως. Είπαμε δύσκολα πράγματα. Να καταγράψεις μια εικόνα και από την πλευρά που προέρχεται το φως και στο σημείο που αντανακλάται.
Από την άλλη ο Ξενάκης, συνθέτης αλλά και μαθηματικός κι αρχιτέκτονας, επινόησε ένα σύστημα, όταν χρησιμοποιούνταν οι μαγνητοταινίες, όπου με κουκίδες, με "κόκκους" συνελάμβανε τα ηχοχρώματα.