Η ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΥΛΑΙΑ...

 
γράφει ο Φωστήρας
 
Τώρα που τελείωσε το Euro λέω να γράψω δύο λόγια για το αρχαίο θέατρο. Που είναι και ένας από τους λόγους που καμαρώνω που γεννήθηκα Έλληνας. Και επειδή είναι και καλοκαίρι. Και ελληνικό καλοκαίρι δεν είναι μόνο η Μύκονος, αλλά είναι και η Επίδαυρος.     
      
Το φεστιβάλ θεάτρου της Επιδαύρου υπήρξε, επί βασιλείας Ροντήρη στο Εθνικό, το ΑΠΟΛΥΤΩΣ κορυφαίο στον πλανήτη Γη. Αντίστοιχο του αριστουργήματος του Πολυκλείτου, που εξαρχής ήταν και παραμένει μέχρι και σήμερα το τελειότερο ηχείο, που κατασκευάστηκε ποτέ από ανθρώπινο χέρι. Και είναι αλήθεια ότι οι δυνάμεις που εκλύει το ίδιο το αργολικό θέατρο την ώρα της παράστασης είναι πραγματικά κολοσσιαίες. Έχω δει με τα μάτια μου μεγάλα ονόματα της ελληνικής σκηνής να συνθλίβονται από αυτές.
 
Κάποιος, θυμάμαι τώρα, κόντεψε να αποχωρήσει από τα νεύρα του στον παρθενικό του μονόλογο στον Οιδίποδα Τύραννο, ένας άλλος προκάλεσε θύελλες γέλιου!!! στους Επτά επί Θήβας (δεν ξαναπάτησε ποτέ το πόδι του στην αργολική πεδιάδα), ένας τρίτος κατακρεουργήθηκε στις Βάκχες, ενώ σε κάποιες παραστάσεις ακούστηκαν και γιούχα στο κοίλο. (Μην σας κάνει εντύπωση. Το κοινό της Επιδαύρου ήταν κάποτε το πιο εκπαιδευμένο, απαιτητικό και σκληρό στην Ελλάδα. Και για να μην παρεξηγηθώ, ομιλώ για εποχές που ακόμα πληρώναμε με δραχμές).

 Όπως, βέβαια, έχω ζήσει και στιγμές, όπου κάποιοι Τιτάνες, σαν αληθινοί Προμηθείς έπαιρναν δύναμη από την εκλυόμενη ενέργεια και γίνονταν τόσο πελώριοι που δεν χωρούσαν στην ορχήστρα. Σαν τον Αλέξη Μινωτή (1900- 1990), που τον έζησα στο τελευταίο του χειροκρότημα, όταν ως τυφλός Οιδίπους επί Κολωνώ υποκλίθηκε για τελευταία φορά στο κοινό του, καλοκαίρι του '89.    

Μια ζωή πίσω, κι όμως σαν να ήταν χτες. Θυμάμαι ότι τα εισιτήρια είχαν εξαντληθεί στα εκδοτήρια της Στοάς Σπυρομήλιου από την πρώτη μέρα κυκλοφορίας. Το άκουσμα και μόνο της είδησης ότι ο Μινωτής θα πατήσει στα 90 του χρόνια για μία ακόμα φορά την ιερή ορχήστρα του αργολικού θεάτρου είχε σημάνει συναγερμό στην Αθήνα.

Για όσους δεν ξέρουν για τι μεγέθη μιλάμε, αρκεί να πω ότι όταν το Εθνικό ανέβασε Άμλετ στο Λονδίνο!!! σε σκηνοθεσία Ροντήρη και με τον Αλέξη Μινωτή στον ομώνυμο ρόλο, η Αγγλία υποκλίθηκε και οι Άγγλοι έγραψαν ότι ο έλληνας ήταν ο καλύτερος Άμλετ των τελευταίων 50 ετών!!! Λίγα χρόνια μετά το χρυσό αγαλματάκι του Laurens Olivier για τον ίδιο ρόλο!!! Και με τις βρετανικές εφημερίδες να προτρέπουν τα θέατρα να μείνουν κλειστά εκείνο το σαββατοκύριακο στο Λονδίνο για να δουν οι άγγλοι ηθοποιοί Shakespeare από τον Έλληνα!!!

Τέτοιοι Γίγαντες περπάτησαν κάποτε σε αυτά τα χώματα.

Οι στιγμές ήταν ιστορικές. Όλοι ξέραμε, όλοι το νιώθαμε ότι ο μεγάλος τραγωδός ετοιμαζόταν για την τελευταία του αυλαία. Και είχε διαλέξει τον πιο ταιριαστό χώρο, την Επίδαυρο και τον πιο ταιριαστό ρόλο, αυτό του τυφλού γέρου-Οιδίποδα (φώτο) που διαισθανόμενος το τέλος του πηγαίνει ως ικέτης στο μοναδικό μέρος στον κόσμο που ήξερε ότι θα δεχόταν το σκήνωμα του, στην ιερή αττική γη.

Δεν πρόλαβα να βγάλω εισιτήρια στην Αθήνα. Θυμάμαι όμως ότι ανακοινώθηκε πως γύρω στα 300 είχαν μείνει αδιάθετα και θα έβγαιναν σε κυκλοφορία από τα εκδοτήρια του θεάτρου την ημέρα της παράστασης. 
 
Θα επανέλθω, δεν μπορώ να κάνω διαφορετικά...
Διαβαστε ακομα:

SERIAL KILLER ΕΚΑΝΕ ΘΑΥΜΑΤΑ ΓΙΑ ΠΑΡΤΗ ΤΟΥ... ΘΕΟΥ