ΤΟ ''ΓΥΝΑΙΚΕΙΟ ΚΕΦΑΛΙ'' ΠΑΛΙ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ

 
Και ο φιλότεχνος γίνεται εγκληματίας. Αυτό είχα γράψει πριν χρόνια, για την περιβόητη κλοπή τριών έργων τέχνης από την Εθνική Πινακοθήκη. Πράγματι, δέκα χρόνια αργότερα, τον Οκτώβριο του 2022 βρέθηκαν οι κλεμμένοι πίνακες σε ρεματιά της Κερατέας. Ένοχος ήταν φιλότεχνος, ελαιοχρωματιστής, 39 χρονών το 2012, που διέπραξε την κινηματογραφική αρπαγή, αφού για μήνες μελετούσε, μέχρι την παραμικρή λεπτομέρεια, την τολμηρή επιχείρηση του. Ξόδεψε χιλιάδες ώρες μέχρι να είναι έτοιμος να ξεπεράσει το ηλεκτρονικό σύστημα προστασίας στην πινακοθήκη. 
Αν δεν γίνει κλέφτης ο ίδιος ο φιλότεχνος, σε κάποιες περιπτώσεις χρηματοδοτεί το έγκλημα, την κλοπή ενός έργου τέχνης, που οπωσδήποτε ονειρεύεται να αποκτήσει. Εγκληματίας είναι ο φιλότεχνος και μόνον όταν αποκτά γλυπτό, πίνακα ζωγραφικής, αντικείμενο αρχαιολογικής αξίας, όταν γνωρίζει πως αυτό είναι προϊόν κλοπής, αρπαγής. Από ιδιωτική συλλογή, από εθνική πινακοθήκη, μετά από «συμβόλαιο» με έμπορο τέχνης.
Ο ένας από τους τρεις πίνακες ήταν το «Γυναικείο Κεφάλι», λάδι σε μουσαμά 40Χ56 εκ. του Pablo Picasso, εμπνευσμένο από την μούσα του Ντόρα Μαρ. Το ζωγράφισε το 1939 και ο μεγάλος Ισπανός καλλιτέχνης δώρισε το έργο στον ελληνικό λαό, αναγνωρίζοντας την αντίστασή του στην Γερμανία. Ο κλέφτης όταν πλέον συνελήφθη είπε πως δεν είχε στόχο να κλέψει συγκεκριμένα έργα. Πήρε τρία ξημερώματα 9 Ιανουαρίου σα σήμερα, το 2012.

Πάντα έπαιζε η «ελπίδα» ότι κάποια στιγμή, μετά από δέκα, μετά από 50 χρόνια, να γίνει γνωστή η τύχη του «Γυναικείου Κεφαλιού», και να επιστραφεί στη θέση του, στην Εθνική Πινακοθήκη. Συνήθως αυτό συμβαίνει, το κλεμμένο πολύτιμο έργο τέχνης δεν χάνεται ποτέ. Κι έτσι έγινε, τελικά (φώτο).

Ο δράστης, βέβαια ήξερε τι έκανε. Μπήκε στην αίθουσα της Πινακοθήκης από την μπαλκονόπορτα χωρίς να χρειαστεί να... παραβιάσει την κλειδαριά. Βάρεσε ο συναγερμός διότι ενεργοποιήθηκε ο ανιχνευτής στο χώρο των εκθέσεων των ζωγραφικών πινάκων. Ο φύλακας δεν πρόλαβε να αντιδράσει, απλά είδε το φευγιό του διαρρήκτη, που είχε βουτήξει εκτός από το «Γυναικείο Κεφάλι» του Πάμπλο Πικάσο, το «Μύλος» του Ολλανδού Πιέτ Μουτριάν, του 1905, κι ένα σχέδιο θρησκευτικό του 17ου αιώνα του Ιταλού Γκουλιέλμο Κάτσια. Δέκα χρόνια πηγαινοερχόταν σε Ολλανδία και Αγγλία. Δήλωσε μετανοιωμένος μετά τη σύλληψη του και ζήτησε επιείκεια.
Διαβαστε ακομα:

ΤΟ ΕΡΩΤΙΚΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΤΗΣ ΠΑΠΙΣΣΑΣ ΙΩΑΝΝΑΣ