ΤΟ ΘΑΝΑΤΙΚΟ ΣΤΗΝ ΦΑΛΚΟΝΕΡΑ

 

Οι επιβάτες του πλοίου βρέθηκαν στη θάλασσα, τη φουρτουνιασμένη. Άγρια μεσάνυχτα, να παλεύουν με τα παγωμένα κύματα. Δεν υπάρχουν σωστικές βάρκες, ούτε σωσίβια, κόσμος πολύς να κολυμπάει, κάποιοι κρατώντας μια σανίδα, όλοι με την απόγνωση τους στα όρια του πνιγμού, του θανάτου. Περνάνε τα λεπτά, και οι ώρες(!), η μία μετά την άλλη, και ο αριθμός των πνιγμένων όλο και μεγαλώνει. Πρώτα ξεψυχάνε τα ανήλικα παιδιά, μετά οι γυναίκες, οι ηλικιωμένοι, απ' αυτούς δεν σώθηκε ούτε ένας.

Όταν μετά από εννέα ώρες εμφανίστηκε το οχηματαγωγό «Μίνως» στον τόπο της ναυτικής τραγωδίας, μαζί με το καράβι είχαν ήδη «βυθιστεί» 250 ζωές επιβατών. Σώθηκαν 47.

Το αγγλικό υπερωκεάνιο «Λαιητσέστερ», κατασκευής 1949, 16.000 τόννων, που μετονομάστηκε «Ηράκλειον» για τη γραμμή της Κρήτης, ένα παπόρι θηρίο στην εποχή του, όμως όχι τόσο ισχυρό για να αντιμετωπίσει τη θυμωμένη θάλασσα στα νερά της Φαλκονέρας, στις 8 Δεκεμβρίου το 1966. Μαζί με το «Ηράκλειον» ο βυθός ρούφηξε και τις εγγυήσεις ασφάλειας, σύμφωνα και με τις εκτιμήσεις του Λόυδς.

Νο1 δύναμη στην ελληνική κρουαζιέρα οι Αδελφοί Τυπάλδοι, μετά τον πόλεμο τα καράβια τους πηγαινοερχόντουσαν σε Βενετία, Δαλματία, Κάννες, Σμύρνη, Αλεξάνδρεια, Τύνιδα. Στη δίκη για το πολύνεκρο ναυάγιο στην Φαλκονέρα ο Χαράλαμπος Τυπάλδος είπε ότι θα προσπαθήσουμε να σώσουμε την εταιρεία, προκειμένου να αποζημιώσουμε τις οικογένειες των θυμάτων.

Το δικαστήριο όρισε το ποσό των 10.000 δρχ. αποζημίωση για κάθε θύμα, όμως η πανίσχυρη εφοπλιστική εταιρεία κατέρρευσε. Επτώχευσε πριν αποζημιωθούν οι οικογένειες των πνιγμένων.

Η Φαλκονέρα τσάκισε τον τουρισμό στην Ελλάδα. Πολλές κρουαζιέρες στα νησιά ματαιώθηκαν από τα ξένα πρακτορεία. Το πρώτο τουριστικό ταξίδι στην Κρήτη είχε γίνει το 1951 με...τρεις τουρίστες. Στα κατοπινά χρόνια στο μεγάλο νησί ταξιδεύουν όλο και περισσότερες χιλιάδες κάθε εβδομάδα.

Φορτισμένο το κλίμα της κομματικής αντιπαλότητας την εποχή «της Φαλκονέρας». Έχει δολοφονηθεί ο βουλευτής της αριστεράς Γρηγόρης Λαμπράκης και παίζει η δίκη της υπόθεσης «Ασπίδα», ότι αξιωματικοί του στρατού έφτιαξαν «Παράγκα» για να ανατρέψουν το καθεστώς.

Στις 16 Δεκεμβρίου, σα σήμερα το 1966, οκτώ ημέρες μετά το θανατικό ο τότε πρώην υπουργός εμπορικής Ναυτιλίας της Ένωσης Κέντρου Σταύρος Μπίρης υποστήριξε ότι δεν δόθηκε πράξη δρομολόγησης στο «Ηράκλειον» από τη δίκη τους κυβέρνηση, τους Παπανδρεϊκούς, αλλά από τους αποστάτες της κυβέρνησης Στέφανου Στεφανόπουλου. Έγινε και ερώτηση στη Βουλή αν είναι κουμπάροι με τον Τυπάλδο τρεις ανώτατοι αξιωματικοί της Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων, κι αν ο υπουργός κατοικεί σε διαμέρισμα ιδιοκτησίας Τυπάλδου.

Η πρώτη ναυτιλιακή εταιρεία λαϊκής βάσης, η ΑΝΕΚ, έγινε μετά την «Φαλκονέρα». Επίσης, από το 1967 καθιερώθηκε το απαγορευτικό απόπλου, όταν ο Ποσειδώνας έχει τις ζοχάδες του.
Διαβαστε ακομα:

ΠΡΑΚΤΟΡΕΣ ΤΟΥ (ΑΝΥΠΑΡΚΤΟΥ) ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ