ΥΠΑΚΟΗ ΣΤΟ ΚΟΡΑΝΙ

 

Για αιώνες οι άνθρωποι, δηλαδή κάποιοι ψαγμένοι, όχι ο χοντρός λαός που λέμε, ήταν κολλημένοι με τον Θεό. Χωρίς οι ίδιοι οι πεφωτισμένοι να γνωρίζουν τι είναι Θεός, τι νοείται Θεός, στην πραγματικότητα έπαιζε και συνεχίζει να παίζει μια θολούρα στην αδυναμία της επικοινωνίας με τον κοσμάκη, για το τι είναι αυτό που θεωρείται Θεός.

Έχεις να κάνεις με ένα είδος ''περιέργειας''. Τι άλλο; Ο Θεός να μην ασχολείται μαζί σου, να μην τον ενδιαφέρει να τον κατανοήσεις, κι ένα κάρο θεόπνευστοι πυροβολημένοι να λένε τις ασυναρτησίες τους. Να ρίχνουν κεφαλιές οι ίδιες οι σκέψεις τους, τα γραπτά τους. Τι είναι Θεός, ο Δημιουργός, ο Παντογνώστης, ο Φιλεύσπλαχνος, η Θεία Πρόνοια, η Θεία Δίκη.

Ένας ο Θεός, αρκετές οι θρησκείες, διαφορετικά δόγματα, από κοντά οι αιρέσεις. Ένα ατέλειωτο και χωρίς νόημα σκυλοφάγωμα για την αλήθεια, για τον αληθινό Θεό. Κι εμείς είμαστε οι πιστοί, οι άλλοι είναι άπιστοι. Ανθρώπινα πράγματα. Ξεφτυλισμένα πράγματα, δηλαδή. Θεϊκά πλάσματα αιώνια και διαρκώς ξεφτυλισμένα.

Αβερόης. Ο μέγιστος μη χριστιανός θεολόγος, που πέθανε σα σήμερα 10 Δεκεμβρίου, το 1198, στο Μαρακές, είχε γεννηθεί πριν 72 χρόνια στην Κόρδοβα, το πνευματικό κέντρο της Δύσης, τότε. Παιδί μπαμπά και παπού καδήδων, θρησκευτικών δικαστών. Ένας ακόμα ανήσυχος που έπεσε στο λούκι, να ψάξει τι είναι Θεός. Και είπε τα δικά του.

Μια είναι η αλήθεια, η θρησκευτική αλήθεια είπε ο Αβερόης, έτσι είναι πια γνωστός, μην αναφέρουμε το από 17 λέξεις ισλαμικό του όνομα. Η θρησκευτική αλήθεια δεν συγκρούεται με τη φιλοσοφία υποστήριξε το παλληκάρι στο πιο σημαντικό του έργο «Η Ασυναρτησία της Ασυναρτησίας». Ένα έργο που δίνει απάντηση στο βιβλίο «Η Ασυναρτησία των Επιστημόνων» του Αλ Καζαλί, κορυφαίου στοχαστή του Ισλάμ, που δίδασκε υπακοή στο Κοράνι και ισχυρίστηκε ότι ο πνευματικός κόσμος του Ισλάμ είναι μακριά από τον Αριστοτέλη.

Ο Αβερόης υπερασπίζεται τον Αριστοτέλη. Τα κείμενα του καδή της Σεβίλης και της Κόρδοβας μεταφράστηκαν στα λατινικά, μετά στα εβραϊκά. Έτσι έγινε γνωστός ο Αριστοτέλης, τουλάχιστον, διασώθηκε.

Θεολόγος και φιλόσοφος ο Αβερόης αλλά και ιατρός. Ειδικεύτηκε στην ουρολογία, στη νευρολογία, στην οφθαλμολογία. Είπε το φοβερό, να το γράψω όσο πιο απλά, ότι της νοήσεως υπερέχει η νόηση του πιθανού. Δηλαδή; Κατά μια αντίληψη ίσως να εννοεί ότι θα πλησιάσουμε τον Θεό, που είναι η πρωταρχική αιτία του σύμπαντος, αν ποντάρουμε στο πιθανό, στην πιθανότητα να υπάρχει Θεός.

Διαβάστε ακόμα:

Η μεγάλη δουλειά της Γκραίης