Η ΤΑΜΑΡΑ ΠΟΥ ΕΖΗΣΕ ΤΗ ΖΩΗ ΤΗΣ

 

Ετοιμοθάνατη στο κρεβάτι του νοσοκομείου, φλερτάρει τον νοσοκόμο. «Αποκλείεται να συνέβη αυτό!...» είπε η βιογράφος της που την γνωρίζει περισσότερο από κάθε άλλον, ίσως και από την κόρη της και τους δύο συζύγους της. Κι όμως, ουδεμία έκπληξη για την Ταμάρα, την φιλάρεσκη μέχρι το θάνατό της και μια γυναίκα σκανδαλώδη δίχως όρια, να ερωτοτροπεί ασθενής αυτή και σε ηλικία 82 χρονών. «Αποκλείεται...» επιμένει η βιογράφος της, «...ο νοσοκόμος δεν ήταν καθόλου ωραίος».

Πέθανε το 1980 στο Μεξικό η θρυλική Ταμάρα ντε Λεμπίτσκι, που τα γνώρισε όλα, τα έκανε όλα, και χάρισε την παρουσία της στη γη, αντικείμενο ανθρωπολόγων και σεναριογράφων, να μελετήσουν, να εμπορευθούν την προκλητική ζωή της. Ένα πράμα μονάχα της έλειψε, όσο ζούσε η Μαρία Γκόρσκα, αυτό ήταν το πραγματικό της όνομα, που γεννήθηκε σα σήμερα 16 Μαϊου, το 1898, στην Πολωνία από Ρωσοεβραίο μεγαλοαστό. Μετά το θάνατό της αναγνωρίστηκε η αξία της ως ζωγράφου. Αυτό ναι, δεν το βίωσε, ότι είναι πράγματι ένα πολύ μεγάλο όνομα της τέχνης της τον 20ο αιώνα.

Παντρεμένη με πλούσιο Πολωνό δικηγόρο, ονόματι Λεμπίτσκι, άφηνε τον άνδρα της στο σπίτι να προσέχει την κόρη τους, κι εκείνη νυχτοπερπατούσε στα μπαρ του Σηκουάνα, να καμακώνει αγνώστους άνδρες και γυναίκες, που τους ζητούσε να ποζάρουν, να τους ζωγραφίσει. Και να γευθεί σεξουαλικά καθέναν και καθεμία που τους έκρινε κατάλληλους για μοντέλα της.

Τρυφερά και πρόστυχα άπλωνε το χέρι της στο αιδοίο μιας κοπέλλας, διότι πάντα ήθελε να... εξετάζει κάποιαν, κάποιον που θα συνεργαζόταν καλλιτεχνικά. «Ω!..., είναι τόσο ζεστό, τόσο υγρό, που δεν θα μπορώ να είμαι συγκεντρωμένη, όταν σε ζωγραφίζω. Δεν μου κάνεις!...». Αν της έκανε, στο ρεπερτόριο εκτός από σεξ, τους περίμενε και η κοκαϊνη.

Βρέθηκε με αμέτρητους εραστές μιας νύχτας, μιας εβδομάδας στο Παρίσι του μεσοπολέμου. Αγόρια και κορίτσια. Άνδρες και γυναίκες. Δεν κρυβόταν από το σύζυγό της, που κάποια στιγμή αυτός την εγκατέλειψε, μάλιστα ζευγαρωμένος μ' άλλην. Δεν ξανάγινε! Την τσάκισε ψυχολογικά το φευγιό του άνδρα της. Δεν το ξεπέρασε ποτέ. Έπεσε σε κατάθλιψη. Τόσο κακομαθημένη. Το γεγονός δίνει ίσως ερμηνεία για τη δική της μποέμικη και αντισυμβατική ζωή. Μήπως δεν ήταν μια γνήσια παθιασμένη, ξεσαλωμένη γυναίκα, αλλά ένα νούμερο, ένα ψώνιο που αποζητούσε μια «δικαίωση» με τις ερωτικές της περιπέτειες. Μια ικανοποίηση του ναρκισσισμού της.

Σε χορό μασκέ στην Πετρούπολη η 13χρονη Ταμάρα γνωρίζεται με τον Λεμπίτσκι και παντρεύονται μετά από 5 χρόνια. Όπως όλη σχεδόν η αριστοκρατία της τσαρικής Ρωσίας έτσι και το ζευγάρι την κάνουν για το Παρίσι. Ήθελε να γίνει μανεκέν, αλλά την απόρριψε η Κοκό Σανέλ. Με τι να ασχοληθεί; Η αδελφή της της είπε ότι έχει ταλέντο στη ζωγραφική. Ξεκίνησε μαθήματα κι άρχισε να ζωγραφίζει, έγινε σημαντική και τα τελευταία 30 χρόνια πουλάει τρελά.

Γυναίκες κυριαρχούν στους πίνακές της. Ερωτικές γυναίκες, με έντονα χρώματα, όμορφες, ψυχρές, πρόσωπα χωρίς καμία εσωτερικότητα, λες και είναι ζωγραφιές από πινέλο ερασιτέχνη. Ο βαρώνος Ραούλ Κιούφνερ, με πλούσια συλλογή πινάκων αξίας, κατάλαβε αμέσως το ταλέντο της, μ' αυτό το δικό της αντρόγυνο στυλ. Της παράγγειλε να κάνει το πορτραίτο της ερωμένης του. Η Ταμάρα πήρε τη θέση της στο κρεβάτι του βαρώνου, που αγόρασε όλα της τα έργα.

Παντρεύτηκε τον βαρώνο, τον άνδρα της ζωής της, μάλλον τον μόνο άνθρωπο με τον οποίο αισθανόταν ... ανθρώπινα. Δεν σταμάτησε την κοσμική ζωή όμως, να τρέχει στη όπερα και τα καμπαρέ, και να... ερωτεύεται με άνδρες και γυναίκες. Όταν πλέον ο Χίτλερ απειλούσε την Ευρώπη ο βαρώνος και η Ταμάρα έφυγαν κατ' αρχήν στην Κούβα. Στη συνέχεια «μεγάλη ζωή» για την Πολωνέζα στο Χόλυγουντ πρώτα και μετά στη Νέα Υόρκη. Της έκανε έκθεση ο διάσημος Έλληνας Ιόλας, όμως πάλι δεν είχε επιτυχία.

Διαβάστε ακόμα:

Αίμα ατελείωτο στον ιππόδρομο της Θεσσαλονίκης