ΕΦΟΠΛΙΣΤΗΣ, ΜΑ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΑΣ ΜΕ Ε ΚΕΦΑΛΑΙΟ

 

Ένας από τους 4 πιο σοβαρούς Έλληνες συλλέκτες έργων τέχνης, ο Βασίλης Γουλανδρής, επιτέλους θα ησυχάσει μια και μεγάλο μέρος της συλλογής του, θα στεγαστεί στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης που θα φέρει το όνομα το δικό του και της λατρεμένης του συζύγου Ελίζας. Αν όλοι οι Έλληνες συλλέκτες έφερναν τις συλλογές τους στην πατρίδα και τις στέγαζαν σε μουσεία, η Αθήνα θα ήταν μια Μητρόπολη των Τεχνών και θα αποτελούσε προορισμό των απανταχού φιλότεχνων. Δυστυχώς η αδιαφορία του κράτους και των κληρονόμων για άλλη μια φορά στάθηκαν εμπόδιο.

Η συλλογή του Γιώργου Εμπειρίκου έχει σκορπιστεί, η συλλογή του Αλέξανδρου Ιόλα εκλάπη (πιθανά από στενό συγγενικό του πρόσωπο) σε μία νύχτα, πολλά διάσημα έργα τέχνης που βρίσκονταν σε Ελληνικά χέρια έχουν εξαφανιστεί. Ευτυχώς όχι και η περίφημη και πολύ διάσημη συλλογή του Βασίλη και της Ελίζας Γουλανδρή. Και είναι άδικο όλοι να ασχολούνται με τον πλούτο του Βασίλη Γουλανδρή και όχι με την προσωπικότητά του. Όλοι γράφουν για τα εγκαίνια του νέου Μουσείου Γουλανδρή…Για τον ίδιο όμως τον Βασίλη Γουλανδρή δεν γράφει κανείς…  Εδώ σήμερα θα μάθουμε ποιος ήταν αυτός ο επιφανής Έλληνας.

Γεννημένος το 1913, γνήσιος εκπρόσωπος του πνεύματος της γενιάς του ’30, έκανε παρέα με διάσημους καλλιτέχνες και καλλιεργημένους ανθρώπους, αγαπούσε με πάθος την τέχνη και ήταν μέγας συλλέκτης. Ήταν από τους λίγους που είχε αναγνωρίσει από την πρώτη στιγμή την αξία του Μπουζιάνη και έγιναν φίλοι τον πρώτο καιρό που ο καλλιτέχνης ήρθε από το εξωτερικό. Είχε μάλιστα αγοράσει πολλά έργα του. Πίστευε στην Ελλάδα με έναν καλώς νοούμενο πατριωτισμό. Η εκπάγλου καλλονής σύζυγός του είχε μάθει την τέχνη ήδη από τον πρώτο της σύζυγο, είχε προσωπική αίσθηση της κομψότητας και μοιραζόταν το ίδιο όραμα να γίνει ένα μουσείο για να στεγάσει τη συλλογή. Στα τραπέζια που διοργάνωνε το ζεύγος στο Παρίσι στο σπίτι του, έρχονταν ο Marc Chagall και ο Balthus, με τους οποίους είχαν φιλικές σχέσεις, μέλη των Ρότσιλντ, διευθυντές μεγάλων μουσείων και αρκετοί φιλότεχνοι.

Η συλλογή μεγάλωσε με κόπο και χρήμα, μέσα από δημοπρασίες αλλά και προσωπικές σχέσεις με εμπόρους τέχνης και καλλιτέχνες. Πολλά από τα αριστουργήματα κρεμάστηκαν στα σπίτια του Παρισιού, της Λωζάννης και του Γκστάαντ. Το ζεύγος Γουλανδρή είχε κοινή επιθυμία να γίνει ένα μουσείο στην Αθήνα, έπειτα από αυτό που δημιουργήθηκε στην Άνδρο, για να μπορέσουν να στεγάσει την μεγάλη και διάσημη συλλογή του. Οι παλιοί εφοπλιστές, η παλιά ένδοξη Ελλάδα…

Ταλαιπωρημένος στα τελευταία χρόνια της ζωής του από…
Η συνέχεια εδώ…..nikosonline.gr