Η ΘΡΥΛΙΚΗ ΤΑΜΑΡΑ ΤΑ ΕΚΑΝΕ ΟΛΑ, ΤΑ ΓΝΩΡΙΣΕ ΟΛΑ

 

Ετοιμοθάνατη στο κρεβάτι του νοσοκομείου και φλερτάρει τον νοσοκόμο. «Αποκλείεται να συνέβη αυτό!...» σχολίασε με βεβαιότητα η βιογράφος της που την γνωρίζει περισσότερο από κάθε άλλον. Κι όμως, ουδεμία έκπληξη για την Ταμάρα, την φιλάρεσκη μέχρι το θάνατό της, μια γυναίκα ο ορισμός του σκανδάλου δίχως όρια, να ερωτοτροπεί και σε ηλικία 82 χρονών, μάλιστα σε κρίσιμη κατάσταση ασθένειας. «Αποκλείεται...» επιμένει η βιογράφος της, «...ο νοσοκόμος δεν ήταν καθόλου ωραίος».

Η θρυλική Ταμάρα ντε Λεμπίτσκι τα γνώρισε όλα, τα έκανε όλα, και πρόσφερε την παρουσία της στη γη, αντικείμενο ανθρωπολόγων και σεναριογράφων, να μελετήσουν την προκλητική ζωή της. Ένα πράμα μονάχα της έλειψε, όσο ζούσε η Μαρία Γκόρσκα, αυτό ήταν το πραγματικό της όνομα, που γεννήθηκε Μάϊο του 1898, στην Πολωνία από Ρωσοεβραίο μεγαλοαστό και πέθανε στο Μεξικό, το 1980, σα σήμερα 18 Μαρτίου Μετά το θάνατό της αναγνωρίστηκε η αξία της ως ζωγράφου. Αυτό ναι, δεν το βίωσε, ότι είναι πράγματι ένα πολύ μεγάλο όνομα της τέχνης της τον 20ο αιώνα.

Παντρεμένη με πλούσιο Πολωνό δικηγόρο, ονόματι Λεμπίτσκι, άφηνε τον άνδρα της στο σπίτι να προσέχει την κόρη τους, κι εκείνη νυχτοπερπατούσε στα μπαρ του Σηκουάνα, να καμακώνει αγνώστους άνδρες και γυναίκες, και να τους ζητάει να ποζάρουν, να τους ζωγραφίσει. Και να γευθεί σεξουαλικά όποιον και όποια έκρινε κατάλληλους για μοντέλα της.

Τρυφερά και πρόστυχα άπλωνε το χέρι της στο αιδοίο άγνωστου κοριτσιού, διότι πάντα ήθελε να... εξετάζει εκείνην κι εκείνον με τον οποίον θα αποφάσισε να συνεργαστεί καλλιτεχνικά. «Ω!..., είναι τόσο ζεστό, τόσο υγρό, που αδυνατώ να είμαι συγκεντρωμένη, όταν σε ζωγραφίζω. Δεν μου κάνεις!...». Αν, όμως, της έκανε, στο ρεπερτόριο εκτός από σεξ, τους δυο μαζί περίμενε και η κοκαίνη.

Στο Παρίσι του μεσοπολέμου βρέθηκε με αμέτρητους εραστές μιας νύχτας, μιας εβδομάδας. Με αγόρια και κορίτσια. Με άνδρες και γυναίκες. Δεν κρυβόταν από το σύζυγό της, ο οποίος κάποια στιγμή τα πήρε στο κρανίο, την εγκατέλειψε, κι έφυγε μακριά της μ' άλλην. Δεν ξανάγινε! Την τσάκισε ψυχολογικά το φευγιό του άνδρα της. Δεν το ξεπέρασε ποτέ. Έπεσε σε κατάθλιψη. Τόσο κακομαθημένη. Το γεγονός δίνει ίσως ερμηνεία στη δική της μποέμικη και αντισυμβατική ζωή. Μήπως, τελικά, δεν ήταν μια γνήσια παθιασμένη, ξεσαλωμένη γυναίκα, αλλά ένα νούμερο, ένα ψώνιο που με τις ερωτικές της ακρότητες αποζητούσε μια «δικαίωση». Μια ικανοποίηση του ναρκισσισμού της.
Σε χορό μασκέ στην Πετρούπολη η 13χρονη Ταμάρα γνωρίζεται με τον Λεμπίτσκι και παντρεύονται μετά από 5 χρόνια. Όπως όλη σχεδόν η αριστοκρατία της τσαρικής Ρωσίας έτσι και το ζευγάρι την κάνουν για το Παρίσι. Ήθελε να γίνει μανεκέν, αλλά την απόρριψε η Κοκό Σανέλ. Με τι να ασχοληθεί, για να μην πλήττει; Η αδελφή της την έπεισε πως έχει ταλέντο στη ζωγραφική. Ξεκίνησε μαθήματα κι άρχισε να ζωγραφίζει, έγινε σημαντική και τα τελευταία 30 χρόνια πούλησε τρελά.
Γυναίκες κυριαρχούν στους πίνακές της Ταμάρας. Ερωτικές γυναίκες, με έντονα χρώματα, όμορφες, ψυχρές, πρόσωπα χωρίς καμία εσωτερικότητα, λες και είναι ζωγραφιές από πινέλο ερασιτέχνη. Ο βαρώνος Ραούλ Κιούφνερ, με πλούσια συλλογή πινάκων αξίας, κατάλαβε αμέσως το ταλέντο της, που το εκδήλωνε με το δικό της αντρόγυνο στυλ (Στη φώτο, δικός της πίνακας). Της παράγγειλε να κάνει το πορτραίτο της ερωμένης του. Τη θέση της πήρε η Ταμάρα στο κρεβάτι του βαρώνου, ο οποίος αγόρασε όλα της τα έργα.

Παντρεύτηκε τον βαρώνο, τον άνδρα της ζωής της, μάλλον τον μόνο άνθρωπο με τον οποίο αισθανόταν ... ανθρώπινα. Δεν σταματά την κοσμική ζωή όμως, να τρέχει στη όπερα και τα καμπαρέ, και να... ερωτεύεται με άνδρες και γυναίκες. Όταν πλέον ο Χίτλερ απειλούσε την Ευρώπη ο βαρώνος και η Ταμάρα έφυγαν κατ' αρχήν στην Κούβα. Στη συνέχεια «μεγάλη ζωή» περίμενε την Πολωνέζα στο Χόλυγουντ πρώτα και μετά στη Νέα Υόρκη. Της έκανε έκθεση ο διάσημος Έλληνας Ιόλας, όμως πάλι δεν είχε επιτυχία.

Διαβαστε ακομα:

ΟΜΟΡΦΟΣ ΣΑΝ ΑΓΓΕΛΟΣ ΘΑΝΑΤΟΥ Ο ΜΑΥΡΟΣ ΑΕΤΟΣ