ΗΧΟΣ ΚΑΙ ΦΩΣ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ

 

Νόμπελ Φυσικής το 1971 ο εφευρέτης της ολογραφίας. Τι είναι αυτή πάλι; Στενογραφία ξέρουμε τι είναι, και δακτυλογραφία, ολογραφία σημαίνει πως τα γράφεις όλα; Όχι, βέβαια.

Μην ανοίξουμε το κουτάκι με τα ακατανόητα, ακόμα και για επιστήμονες. Με την ευκαιρία ότι σα σήμερα 8 Φεβρουαρίου, το 1979, πέθανε ο Ούγγρος Ντένις Γκάμπορ απλά σημειώνουμε ότι σ' όλες τις εποχές κυκλοφορούν άτομα που την πέφτουν στα δύσκολα. Αδιάφορο, αν γνωρίζουν πως όσο σπουδαίο κι αν είναι αυτό που θα βρουν, η ζωή ίσως δεν θα τους βγάλει στη σέντρα. Δεν θα τους κάνει φίρμα. Τέτοια κίνητρα δεν έχει η τρέλα του επιστήμονα, του ερευνητή.

Ο Γκάμπορ σπούδασε στην Γερμανία και εργάστηκε στη Siemens. Επειδή, όμως, ήταν Εβραίος με την άνοδο του Χίτλερ το 1933 την κοπάνησε στην Αγγλία και πολιτογραφήθηκε Βρετανός. Και προέκυψε η διαφωνία του με τον Έλληνα, αυτόν πολιτογραφημένο Γάλλο, Γιάννη -Ιάνι - Ξενάκη, παγκοσμίως γνωστό μουσικοσυνθέτη. Πού κολλάνε αυτοί οι δυο;

Μια κουβέντα και πολύ στο απ' έξω για την ολογραφία, για το ολόγραμμα μετάδοσης και το ολόγραμμα αντανάκλασης. Ο λόγος για το φως. Είπαμε δύσκολα πράγματα. Να καταγράψεις μια εικόνα και από την πλευρά που προέρχεται το φως και στο σημείο που αντανακλάται.

Ο Γκάμπορ μελέτησε και την επεξεργασία σημάτων. Κεφάλαιο Ήχος. Τη φασματογραφική απεικόνιση ενός μικροήχου. Έχει και ο ήχος, ο κάθε ήχος τα στοιχεία του, την έντασή του, τη συχνότητά του, την ποσότητά του, τα "ακουστικά κβάντα" του. Από την άλλη ο Ξενάκης, συνθέτης αλλά και μαθηματικός κι αρχιτέκτονας, επινόησε ένα σύστημα, όταν χρησιμοποιούνταν οι μαγνητοταινίες, όπου με κουκίδες, με "κόκκους" συνελάμβανε τα ηχοχρώματα.
Διαβαστε ακομα:

ΕΧΕΙ ΘΕΣΗ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΕΝΔΕΚΑΔΑ