ΘΕΙΚΟΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ ΜΕ ΟΡΜΕΣ ΣΕ ΝΕΑΡΑ ΑΓΟΡΙΑ

 

Στέκεσαι στην ουρά, περιμένεις να μπεις στο μουσείο, να δεις από κοντά το έργο τέχνης που το δημιούργησε πριν από αιώνες ο καλλιτέχνης. Ο οποίος καλλιτέχνης, θεϊκός και κλασικός, χαρισματικός και ουράνιος, δεν παύει να είναι άνθρωπος. Με γήινες προτιμήσεις και αδυναμίες. Με χαρακτήρα και συμπεριφορά των Θεών του Ολύμπου, όχι των ξενέρωτων, των μη ερωτεύσιμων αγίων των σημερινών δογμάτων.

Λάθος να επηρεάζεται η κρίση μας από τις υψηλής ποιότητος δημιουργίες, από το μεγαλείο στα έργα τέχνης του τάδε και του δείνα. Είναι αφέλεια τουλάχιστον να ταυτίσουμε το προϊόν, τη δημιουργία με τον δημιουργό. Ένας ζωγραφικός πίνακας, ένα γλυπτό, μια όπερα, ένα ποίημα μοιάζει να γεννήθηκε από τον ίδιον τον Θεό, από κάποιον ευλογημένο από τους θεούς, όμως... Πιθανόν ο καλλιτέχνης να είναι μπουρδελιάρης, χαρτοπαίκτης, ένα σκέτο μουνόπανο, ένας τύπος γελοίος, γλοιώδης. Σήμερα αναφερόμαστε στον Μπενβενούτο Τσελίνι..

Ο Benvenuto Cellini είχε σκοτώσει τέσσερις ανθρώπους, όχι περισσότερους, είχε καταδικαστεί για σοδομία επειδή πολυπήγαινε με νεαρά αγόρια, κυκλοφορούσε με σύφιλη, αυτή ήταν και η αιτία του θανάτου του, το 1571, σα σήμερα στις 13 Φεβρουαρίου . Μια ζωή στην περιπέτεια και τα σκάνδαλα, άλλαζε συνεχώς τόπο διαμονής διότι πάντα τσακωνότανε, προκαλούσε και κυνηγούσαν να σκοτώσουν τούτο το καθήκι.

Στην πιάτσα Ντε λα Σινιορία της πατρίδας του, της Φλωρεντίας είναι στημένο το αιώνιο γλυπτό του, με τον Περσέα να κρατάει το κεφάλι της Μέδουσας, θέμα από την ελληνική μυθολογία. Θαυμάζεις το γλυπτό, αδιαφορείς για όλα όσα τον αφορούν τα 70 κιλά κρέας και κόκκαλα και τα 70 χρόνια ζωής του Μπενβενούτο. Κι έρχεσαι να συμφωνήσεις με το πνεύμα του: «Αν ο μάστορας της τέχνης σέβεται την παράδοση, τότε την τιμάει και την σώζει. Η πραγματική αξία του καλλιτέχνη δεν είναι δική του, το ταλέντο του ανήκει στην ανθρωπότητα».

 

Τα έχουμε πει τα κάλαντα. Ποιος Μπετόβεν και Ντοστογιέφσκι, Αισχύλος και Σαίξπηρ. Αυτοί κι ένα σωρό άλλοι από κάποιες άγνωστες(;) δυνάμεις επελέγησαν να παράγουν πανανθρώπινη τέχνη.
Ο Τσελίνι γεννήθηκε Νοέμβριο του 1500, έμαθε χρυσοχοΐα στη Φλωρεντία, σχεδίαζε κοσμήματα, νομίσματα, σφραγίδες, μετάλλια και κάποια στιγμή την έκανε για η Ρώμη, να δουλέψει στον Πάπα της Ρώμης. Όταν έκανε ταμείο της ταραχώδους προσωπικής του ζωής, έγραψε με θρασύτητα την αυτοβιογραφία του, όπου δείχνει πόσο μεγάλη ιδέα είχε για τον εαυτό του, κι αυτό είναι ένα βιβλίο που ακόμα διαβάζεται. Για πάρτη του ο Γάλλος συνθέτης Εκτώρ Μπερλιόζ έγραψε την όπερα «Μπενβενούτο Τσελίνι».
Διαβαστε ακομα:

ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗ ΣΤΑ ΠΑΝΤΑ